/
/
Ελαιόλαδο και Διατροφή

το ελαιόλαδο στην διατροφή μας

Το ελαιόλαδο, και ιδιαίτερα το εξαιρετικά παρθένο, έχει αποτελέσει αντικείμενο μακροχρόνιας έρευνας και μελέτης από πολλούς επιστήμονες , οι οποίοι έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι αποτελεί τρόφιμο-κλειδί για την ανθρώπινη υγεία και ευεξία.

Η μελέτη των επτά χωρών

Η μελέτη των επτά Χωρών του Dr Keys (seven countries study) ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετία του 1950, τράβηξε τα βλέμματα στην Κρητική διατροφή και τόνισε την σπουδαιότητα της ποιοτικής και ποσοτικής διαφοροποίησης, στην κατανάλωση των διάφορων τροφών.

Το ελαιόλαδο, τρόφιμο που λόγω της σύστασης του και της ποσότητας που καταναλωνόταν καθημερινά, επιδρούσε σημαντικά στην υγεία του πληθυσμού, όπου παρουσιάζονταν χαμηλά θνησιμότητας, καρδιαγγειακών νοσημάτων και καρκίνου σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες.

terra creta - nutritional values pic 02
ποσοστά θνησιμότητας από καρδιαγγειακά νοσήματα και καρκίνο, σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες, συμφ. με την μελέτη των επτά χωρών

Νέες μελέτες που δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Medicine το Φεβρουάριο του 2013 έδειξαν ότι μία δίαιτα που περιλαμβάνει την κατανάλωση μεγάλης ποσότητας έξτρα παρθένου ελαιολάδου και περίπου 30 γρ. ξηρών καρπών ημερησίως, μειώνει τον κίνδυνο καρδιακού επεισοδίου και καρδιαγγειακών προβλημάτων κατά 30% σε ομάδες ατόμων υψηλού κινδύνου.

Τα θετικά αποτελέσματα της κρητικής – μεσογειακής διατροφής ήταν μάλιστα τόσο εντυπωσιακά, που η έρευνα διακόπηκε πρόωρα καθώς θεωρήθηκε ανήθικο να μην επιτραπεί σε όλους τους συμμετέχοντες να επωφεληθούν από μια πιο υγιεινή διατροφή.

Ερευνητές επίσης παρακολούθησαν 7,447 ανθρώπους στην Ισπανία πάνω από 5 χρόνια. Τα τεράστια οφέλη της Μεσογειακής δίαιτας εξέπληξαν ακόμα και τους ερευνητές.

Η έρευνα έδειξε ότι μία Μεσογειακή διατροφή, με σημαντική κατανάλωση ελαιολάδου (4 κουταλιές της σούπας ημερησίως) και ξηροί καρποί (30 γραμ. ημερησίως), έχει παρόμοιο αποτέλεσμα με τις στατίνες, τα φάρμακα δηλαδή που χρησιμοποιούνται για τη μείωση της χοληστερίνης, και που μειώνουν τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα κατά 25% με 30%.

terra creta - nutrition pic 001

Οι Κρητικοί καταναλώνουν περίπου 82 γραμμάρια ελαιολάδου ανά ημέρα, ή 30 κιλά το χρόνο.

Ποια είναι όμως αυτά τα χαρακτηριστικά που κάνουν το ελαιόλαδο τόσο ξεχωριστό;

terra creta - nutrition pic 005

Η έρευνα έδειξε ότι μία Μεσογειακή διατροφή, με σημαντική κατανάλωση ελαιολάδου (4 κουταλιές της σούπας ημερησίως) και ξηροί καρποί (30 γραμ. ημερησίως), έχει παρόμοιο αποτέλεσμα με τις στατίνες, τα φάρμακα δηλαδή που χρησιμοποιούνται για τη μείωση της χοληστερίνης, και που μειώνουν τον κίνδυνο για καρδιαγγειακά νοσήματα κατά 25% με 30%.

οφέλη για την υγεία

  • Η κατανάλωση του ελαιολάδου συμβάλλει στη μείωση της ολικής χοληστερόλης, των τριγλυκεριδίων και της LDL (κακής) χοληστερόλης και έτσι αναστέλλοντας έτσι την αρτηριοσκλήρυνση. Ταυτόχρονα διατηρεί ή αυξάνει την επίπεδα της HDL (καλής) χοληστερόλης που έχει καρδιοπροστατευτική δράση και συμβάλλει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης. Στις αρχές της δεκαετίας του ’90, οι Dr Renaud και Dr Longeril παρουσίασαν τη μελέτη Lyon Heart στην οποία συμμετείχαν ασθενείς που είχαν υποστεί οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου. Ήταν πολύ εντυπωσιακό ότι το 70% των ασθενών που ακολούθησαν την Κρητικού τύπου δίαιτα επιβίωσαν, σε αντίθεση με τους ασθενείς που ακολούθησαν την δίαιτα που συνιστούσε η Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία

  • Η υψηλή περιεκτικότητα του σε αντιοξειδωτικές ουσίες όπως η βιταμίνη-Ε και οι πολυφαινόλες (τυροσόλη, καμφερόλη, κερκετίνη κ.α), βοηθά στην εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών και επιτυγχάνεται η μείωση της πιθανότητας εμφάνισης καρκίνου του μαστού, του παχέος εντέρου του ενδομητρίου, του προστάτη . Επίσης, η υψηλή περιεκτικότητα του σε πολυφαινόλες, βιταμίνη Ε, χλωροφύλλη και καροτενοειδή μπορούν να ενδυναμώσουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα.

  • Πέρα από την προστασία ολόκληρου του πεπτικού συστήματος από τον καρκίνο, το ελαιόλαδο έχει ήπια υπακτική δράση που βοηθά στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας. Επίσης βοηθά και σε άλλες ασθένειες όπως οι πέτρες στη χολή και το συκώτι και το έλκος του στομάχου και του δωδεκαδακτύλου.
  • Σύμφωνα με την μελέτη της Dr Τριχοπούλου οι άνθρωποι που ακολουθούν την Κρητική διατροφή και στα πλαίσια αυτά καταναλώνουν ελαιόλαδο, είναι μακροβιότεροι. Οι αντιοξειδωτικές ουσίες, συμβάλλουν στην προστασία των κυττάρων του κεντρικού νευρικού συστήματος και του εγκεφάλου, παρέχοντας προστασία από εκφυλιστικές νόσους όπως το Alzheimer ή ακόμα και το Parkinson.

  • Η χρήση ελαιολάδου από άτομα που πάσχουν από διαβήτη, ειδικά μη ινσουλίνο-εξαρτώμενο (διαβήτη τύπου ΙΙ) βοηθά στην σταθεροποίηση των επιπέδων γλυκόζης αίματος σε χαμηλά επίπεδα και την αποτροπή ενεργοποίησης της νεογλυκογένεσης στο ήπαρ. Επιπλέον, βοηθά στην μείωση της πιθανότητας εμφάνισης διαβήτη σε σχέση με άτομα που δεν έχουν εντάξει στο διαιτολόγιο τους το ελαιόλαδο αλλά προτιμούν άλλα λιπαρά.

  • Σύμφωνα με μελέτες, το μέγεθος, το πάχος και η υφή των οστών παρουσιάζουν διαφοροποίηση σε ανθρώπους που καταναλώνουν ελαιόλαδο, λόγω της ενίσχυσης τους με μεταλλικά στοιχεία. Επίσης καλύπτει την αναλογία κορεσμένων, μονοακόρεστων και πολυακορέστων λιπαρών που χρειάζονται ο άνθρωπος στα πρώτα στάδια της παιδικής ηλικίας και με αυτό τον τρόπο βοηθά την ομαλή ανάπτυξη του. Μάλιστα θεωρείται πολύ σημαντικό ότι ο λόγος λινελαϊκού προς α- λινολενικό οξύ (ω6:ω3) στο ελαιόλαδο, είναι πλησιάζει αυτόν του μητρικού γάλακτος. Τέλος, είναι πιο εύπεπτο και αφομοιώσιμο σε σχέση με άλλα λιπαρά.

Γεωργία Πετράκη
Διατολόγος – Διατροφολόγος
Μέλος του Δικτύου Κρητικής Γαστρονομίας

κρητική - μεσογειακή διατροφή

Το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο είναι ένα από τα κύρια συστατικά της μεσογειακής διατροφής. Αλλά τι ακριβώς είναι η μεσογειακή διατροφή;

Με απλά λόγια, η μεσογειακή διατροφή που έχει τις ρίζες της στην κρητική διατροφή του 1960 αποτελεί ένα υγιεινό πρότυπο διατροφής που περιλαμβάνει τα κοινά βασικά τρόφιμα των ανθρώπων που ζουν στις χώρες γύρω από τη Μεσόγειο θάλασσα. Η πιο υγιεινή διατροφή στον κόσμο!

Το 2020, η μεσογειακή διατροφή αξιολογήθηκε ως η πιο υγιεινή διατροφή στον κόσμο για τρίτη συνεχόμενη χρονιά από το U.S. News &world report.

Βασικό συστατικό αυτής της διατροφής αποτελεί το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο που συμβάλλει σε υψηλά επίπεδα μονοακόρεστων λιπαρών οξέων και αντιοξειδωτικών φυτοχημικών: πολυφαινόλες, φυτοστερόλες και βιταμίνηw Ε. Αυτές είναι οι ενώσεις που πιστεύεται ότι είναι υπεύθυνες για πολλά από τα οφέλη υγιείας που βιώνουν όσοι ακολουθούν αυτή τη διατροφή.

Πρόσφατες έρευνες έγκριτων επιστημόνων συνδέουν τη μεσογειακή διατροφή με μείωση της θνησιμότητας από καρδιαγγειακές, στεφανιαίες νόσους, κινδύνους καρκίνου, νευροεκφυλιστικές ασθένειες, κίνδυνο διαβήτη τύπου 2.

https://olivewellnessinstitute.org/extra-virgin-olive-oil/health-benefits-of-extra-virgin-olive-oil/

συνταγές κρητικής - μεσογειακής διατροφής